10 ماده غذایی مفید برای سلامت قلب | تغذیه سالم

دنیا رو به پیشرفته و فست فودها به سرعت در حال پیشی گرفتن از غذاهای خونگی هستن، غذایی که انتخاب می کنین بسته به اندازه ویتامینا و ارزش غذایی اثر به سزایی روی سلامت قلب و عروق، سطح انرژی و اندازه اشتهای تون داره.

امتیاز خبر: 96 از 100 تعداد رای دهندگان 32

مجله علم ورزش – شیوا بیگی: دنیا رو به پیشرفته و فست فودها به سرعت در حال پیشی گرفتن از غذاهای خونگی هستن، غذایی که انتخاب می کنین بسته به اندازه ویتامینا و ارزش غذایی اثر به سزایی روی سلامت قلب و عروق، سطح انرژی و اندازه اشتهای تون داره. با انتخاب وعده های غذایی خوشمزه، سالم و در دسترس واسه خود و خانوادتان، کمک زیادی به قلب و چگونگی کارکرد اون می کنین،  در ادامه مجله علم ورزش شما رو با ۱۰ ماده غذایی به درد بخور واسه سلامت قلب آشنا می کنه.

10 ماده غذایی به درد بخور واسه سلامت قلب

۱- هندوانه
این میوه که منبع آنتی اکسیدان های قوی مانند ویتامین آ و ثه، از بدن در برابر بیماریا مراقبت می کنه. ویتامین ث و بتاکاروتن موجود در هندوانه با سرطان و آرتریت مقابله می کنه. هندوانه شامل ماده ای به نام نیترولینه که سموم بدن رو دفع کرده و پتاسیم اون موجب کاهش فشار خون و کاهش اسید اوریک خون می شه. این میوه در بهبود جریان خون نقش داره و به بیماران گرفتار به مشکل در نعوظ و بیماران دیابتی کمک می کنه.
۲- ماست
ماست شامل پروبیوتیکا است که به کارکرد سیستم گوارشی کمک می کنه. همینطور شامل باکتریای به درد بخور هم هستش که کمک بزرگی واسه سلامت و سرحالی به حساب میان. ماست با داشتن باکتریای مخمر آمادگی سیستم ایمنی بدن رو بالا می بره هم اینکه وعده مناسبی واسه بعد از تمریناته و روند چربی سوزی رو بهتر کنه، پس اگه به دنبال کاهش وزن هستین از ماست غافل نشید. گذشته از این ماست از دچار شدن به آسیب لثه که درصد احتمال امراض قلبی رو بالا می بره، جلوگیری می کنه.
۳- گوجه فرنگی
گوجه فرنگی اشتها آور، به درد بخور واسه سلسله اعصاب، برطرف کننده ضعف و خستگی و تقویت کننده قلب و دستگاه گردش خونه. گوجه فرنگی شامل ویتامینای آ و ث، بتاکاروتن، اسید فولیک و ویتامینای گروه به. وجود این آنتی اکسیدانا از تخریب سلولا در دراز مدت جلوگیری می کنن.
۴- آووکادو
بیشتر انرژی آووکادو به چربی اشباع نشده موجود در اون برمیگرده، آووکادو شامل آنتی اکسیدان هاییه که می تونن خطر دچار شدن به سرطان و بیماریای قلبی رو کم کنن و از پیری زودرس پوست جلوگیری کنن. اضافه کردن آووکادو به سالاد باعث می شه که مواد مغذی موجود در سبزیجات سالاد سریع تر و بیشتر جذب بدن شما شه. سطح بالای فولات در این میوه می تونه خطر سکته قلبی رو در افراد مستعد کم کنه.

۵- توتا
ترکیب مواد مغذی جور واجور در گونه های جور واجور توت با هم شباهت زیادی داره اما با در نظر گرفتن رنگدانهای اونا آنتی اکسیدانای متفاوتی رو در اونا پیدا می کنیم. در طبقه بندی گونه های توت تمشک هم جای خود رو داره. تمشک غنی از آنتوسیانینای ضد سرطانی مثل اسیدهای چرب غیراشباع الاژیک اسید، کوماریک اسید و فرولیک اسیده.
تمشک شامل کلسیم، ویتامینای آ، د و ث، اسید فولیک و فیبره. فیبر تمشک، فیبری محلول به نام پکتینه که باعث کم شدن اندازه کلسترول می شه. توتا جدا از حالت یخ زده، خشک، پخته و تازه باعث رشد استخوانا ، چربی سوزی و کاهش کلسترول بد می شن. در نتیجه با کنترل فشار خون به کارکرد قلب کمک می کنن.
۶- برگ کلم سبز
کلم برگ، گل کلم، کلم بروکلی و کلم پیچ از مبتلاء شدن به سرطان روده جلوگیری می کنن، کلم سبز شامل ویتامینای آ، کا و ث بوده و با کاهش غلظت خون به باز شدن شریانا کمک می کنه هم اینکه خطر شکستگی استخون ها رو هم کم می کنه.
۷-غلات
مصرف غلات کامل به جای غلات تصفیه شده کلسترول کامل، لیپوپروتئین و کلسترول بد رو کم می کنه. که نتیجه اون کاهش دچار شدن به بیماریای قلبیه. حمله قلبی و سکته مغزی در کسائی که روزانه غلات کامل مصرف می کنن، بسیار کمتره. سبوس و فیبر موجود در غلات کامل باعث می شه نشاسته سخت تر به وسیله آنزیمای هضمی به گلوکز تجزیه شه. هم اینکه فیبر موجب کاهش کلسترول می شه.
۸- گردو
گردو از لخته شدن خون و انسداد رگ ها جلوگیری می کنه، باعث تنظیم قند و فشار خون و تنظیم سوخت و ساز بدن می شه هم اینکه توانایی ارتجاعی رگای بدن رو زیاد کرده و از بیماریای قلبی جلوگیری می کنه. مصرف روزانه ۲ عدد گردو باعث بهتر شدن جریان خون در رگا می شه.

۹- ماهی سالمون
سالمون پر از ماده ای معدنی به نام سلنیومه. سلنیوم این ماهی از ماهی تن و هرینگ بالاتر بوده و با تقویت سیستم  ایمنی بدن، خطر عفونتا رو کم می کنه. ماهیای آب سرد مثل سالمون شامل مقادیر زیادی امگا ۳ و درصد کمی از لیپیدا هستن. امگا۳  باعث کاهش فشار خون و جلوگیری از آریتمی قلبی می شه.
این اسید چرب لازم با گشاد کردن عروق خونی و ایجاد تعادل در اندازه فشار و چربی خون خطر بروز حمله قلبی رو کاهش داده و شانس زنده موندن بعد از سکته قلبی رو زیاد می کنه.
۱۰- لوبیا سبز
مصرف لوبیا سبز واسه بیماران دیابتی بسیار پیشنهاد می شه چون که لوبیا سبز به دلیل اینکه شامل فیبر، پتاسیم، فولات و منیزیمه، نقش مؤثری در تقویت سیستم قلبی – عروقی داره هم اینکه منیزیم و پتاسیم موجود در لوبیا سبز به کاهش فشار خون کمک می کنه و به دلیل داشتن ویتامین ریبوفلاوین در کاهش حملات میگرنی هم بسیار مؤثره.

منبع :

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *