10 ماده غذایی ضروری جهت مصرف روزانه | تغذیه سالم

 

 

 

 

 
برترینا:
به دنبال غذاهای سالم و به درد بخور واسه بدن تون هستین؟ با افزایش سن، مشکلات سیستم گوارش هم زیاد می شه. اما نگران نباشین، موادی هستن که می تونن از بروز این مشکلات جلوگیری کنن. ما اینجا 10 ماده ای رو که به سلامت شما، از تقویت حافظه گرفته تا کاهش ریزش مو، کمک می کنه، معرفی می کنیم.

بادمجان



بادمجان به دلیل خاصیت مثبتی که واسه مغز داره، روش زوم شده. آنتی اکسیدان موجود در این ماده از غشا سلولی مغز مراقبت می کنه. هم اینکه دارای ماده ای به نام آنتوسیانینه که در تقویت حافظه موثره.

هویج



هویج ماده ایه که باید اونو هر روز در رژیم غذایی خود بذارین. این ماده پر از گلوتاتیون (یه ترکیب پروتئینی کوچیک که سموم کبد رو نابود می کنه) و هم اینکه فلاونوئیدها و بتا کاروتن است. مصرف این گیاه کارکرد کلیه رو بهتر کنه.

رزماری



رزماری شامل ترکیب شیمیایی به نام کارنوسیک اسیده که مغز رو از دچار شدن به بیماریایی مانند فراموشی حفظ می کنین. محققان ثابت کردن که عطر موجود در این ماده بر حافظه و توانایی شناختی تاثیر مثبت میذاره، به خاطر همین این ماده به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی شناخته شده.

اسفناج



هممون از وجود مواد مغذی موجود در این ماده آگاهیم. این سبزی بهترین منبع بتا کاروتن، فولات و آهنه، موادی که واسه سلامت موهای شما لازم هستن.

آواکادو



آواکادو جزو ماده غذایی دیگه ایه که واسه کبد شما خوبه. این میوه پر از ترکیبات گلوتاتیونه که توانایی کبد رو واسه تصفیه سازی زیاد می کنه. تخقیقات نشون داده اگه به مدت یه ماه، هفته ای 1 تا 2 عدد آواکادو بخورین، کلیه هایی سالم دارین.

گردو



یکی از بهترین مواد واسه سلامت مغز، گردوه. این ماده شامل دو کوزاهگزانوئیک اسید یا DHA( اسید چرب امگا 3) است. تحقیقاتی که تازگیا در دانشگاه هاروارد انجام شده نشون میده که خوردن آجیل، طول عمر رو زیاد می کنه و بر کارکرد شناختی بزرگسالان هم موثره. یه چهارم فنجون گردو، نزدیک به 100%   DHA لازم روزانه شما رو جفت و جور می کنه. پس این ماده رو همیشه در خونه خود داشته باشین.

ماهی چرب



بدن قادر به ساخت اسیدهای چرب لازم نیس، پس ما باید اونا رو از مواد غذایی بگیریم. بهترین چربیای امگا 3 مانند EPA و DHA در ماهیای چرب وجود دارن و مصرف اونا کارکرد حافظه، مغز و قلب رو بهتر می کنن. بهترین منابع سالمون، قزل آلا، خال مخالی و ساردینه.

دانه آفتاب گردان



اگه نگران ریزش موهاتون هستین، مقداری دانه آفتاب گردان رو به رژیم غذایی خود اضافه کنین. مواد مغذی موجود در این ماده به دلیل وجود ویتامین ای، ب6، زینک و آهن واسه سلامت موهای شما مناسبه.

بروکلی



همه از فواید سلامتی این گیاه بر بدن آگاهند. اما می دونستین که این ماده واسه مغز شمام خوبه؟ بروکلی پر از پتاسیمه، ماده ای که واسه سیستم عصبی و به دنبال مغز شما لازمه. تحقیقات نشون داده که این ماده آسیب وارده بر مغز رو هم درمون میده و به خاطر همین به عنوان بهترین ماده غذایی شناخته شده.

بلوبری



اگه می خواین حافظه خود رو تقویت کنین، محققان خبرهای خوبی براتون دارن. اونا کشف کردن غذاهایی پر از فیتوکمیکالا (ترکیبات شیمیایی که بطور طبیعی در گیاهان بوجود میان و معمولاً اشاره به ترکیباتی دارن که بیشتر اثرات پزشکی دارن تا تغذیه ای) مانند بلوبری مشکلات حافظه رو نابود می کنه. ترکیب این میوه با مواد غذایی دیگه بسیار خوشمزه می شه، طوری که این ماده رو تبدیل به یکی از محبوب ترین میوه ها کرده.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *