10 فرمول ساده برای چکاپ شخصی | بیماری

می می گن لازمه هر ساله دست کم یه مرتبه واسه انجام چکاپ کلی به دکتر مراجعه کنین اما اگه معمولا جزو اون دسته از آدما که این کار رو انجام می بدن، نیستین، پیشنهاد می کنیم دست کم به این 10 کار ساده عمل کرده و خود رو چکاپ شخصی کنین تا از سلامت تون مطمئن شید.

1- به خودتون نگاهی بندازین

هر 3 یا 4 ماه خودتون به شخصه یا همراه با یکی از اعضای خونواده نگاهی به پوست دست، پوست سر، نوک انگشتان، دور و بر ریشه ناخن و زیر بغل خود بندازین.

2- علایم خستگی رو جدی بگیرین

معمولا صبح ها بدون ساعت زنگ دار نمی تونید بیدار شید؟ بعد از ظهرها احساس خستگی بیشتر از اندازه می کنین؟ بعد از ظهر معمولا چرت می زنید؟ اگه جواب شما به هر کدوم از این سوالات مثبته، شاید دچار کمبود خواب هستین پس پیشنهاد می کنیم شبا 8 ساعت کامل بخوابین و اگه با این وجود، بازم دچار کم خوابی بودین به دکتر مراجعه کنین.

3- بعد از 50 سالگی هر سال یه بار قد خود رو اندازه بگیرین

انجام این کار مخصوصا به خانوم ها واسه پیشگیری از دچار شدن به ناراحتی های ماهیچه ای اسکلتی مثل پوکی استخون پیشنهاد می شه.

کوتاه شدن قد می تونه خود نشونه کمبود مواد معدنی در استخون ها باشه و لازمه در مورد اون پس از انجام آزمایش تراکم استخون با دکتر مشورت کرد.

4- به رنگ ادرار توجه کنین

روشن بودن ادرار به اون معنیه که شما در سلامت کامل به سر می برید اما اگه رنگ ادرار تیره یا بدبو شد به این معنیه که شما به اندازه کافی آب نمی نوشید.

اگه بعد از نوشیدن مقدار کافی آب این حالت بازم باقی بود، لازمه با دکتر خود مشورت کنین.

اگه رنگ ادرار شما زرد روشنه شاید به دلیل مصرف ویتامین B موجود در مکمل های غذایی یا مولتی ویتامین ها باشه، پس خیلی نگران نشید.

5- بعد از ورزش نبض خود رو چک کنین

طبق تحقیقی که تازگیا در مجله پزشکی انجمن آمریکا به چاپ رسیده احتمال بروز سکته قلبی طی 10 سال در زنائی که پس از ورزش کردن ضربان نبض اونا پایین تر از حد معموله 2 برابر بیشتر از این احتمال، در بقیه زنونه.

به شما پیشنهاد می کنیم حتما یه تست ورزش بدین. اینطوری که 20 دقیقه پیاده روی تند کنین و یا بدوید و شمارش نبض خود رو 15 ثانیه بعد از متوقف کردن فعالیت، یادداشت کنین. عدد به دست اومده هم اینکه 4 تعداد ضربان قلب شما رو نشون می دهد. بعد 2 دقیقه استراحت کنین و دوباره شمارش نبض خود رو داشته باشین و اونو با 4 جمع کنین. عدد به دست اومده دوم رو از عدد اول کم کرده و اگه عدد جدید کمتر از 55 بود، با دکتر خود تماس بگیرین.

6- اگه گرفتار به دیابت هستین، مراقب پاها تون باشین

پاهای افراد گرفتار به دیابت معمولا دچار خشکی، پوسته پوسته شدن، زخم و عفونت می شه. از اون جا که احساس درد در این افراد کمتره، لازمه بیشتر مراقب پاهای خود باشن و روزانه به اونا نگاهی انداخته و اونا رو چک کنن.

7- به طور مرتب فشارخون تون رو چک کنین

کارشناسان پیشنهاد می کنن از 18 سالگی به کمک دستگاه های امتحان فشار خون خونگی فشارخون خود رو اندازه بگیرین.

این باعث می شه خیلی سریع متوجه افزایش فشارخون خود بشوید و به دکتر مراجعه کنین.

8- از نظر سلامت قلبی چکاپ کامل بدین

به شرطی قلب و عروق سالمی دارین که از اون مراقبت کنین. اگه فکر می کنین امکان احتمال سکته قلبی در شما هست مثلا گرفتار به چاقی هستین، ورزش نمی کنین، سیگار می کشید، کلسترول خون تون بالا هستش، فشارخون بالا دارین یا گرفتار به دیابت هستین، به دکتر مراجعه کرده و از اون بخواین یه چکاپ کامل قلب شامل آزمایش خون، نوار قلب، اندازه گیری فشارخون، تست ورزش و… واسه شما تجویز کنه.

9- شونِه سرتون رو هر روز صبح نگاه کنین

اگه احساس می کنین ریزش موی تون زیاد شده از دکتر بخواین یه آزمایش خون واسه تون تجویز کرده و اندازه آهن خون تون رو چک کنه.

جالبه بدونین کمبود آهن می تونه یکی از دلایل ریزش مو باشه. کم کاری تیروئید هم از جمله دیگه دلایل اون هستش.

10- روش زندگی سالم رو انتخاب کنین

میوه و سبزیجات سالم و تازه بخورین.

به اندازه و مرتب ورزش کنین و استراحت رو از یاد نبرین.

تغذیه درست، استراحت کافی و اکسیژن رسانی به بدن 3 کلید طول عمره.

مراقب باشین همه گنج های به دست اومده به کمک این 3 کلید رو با مصرف زیاد شکلات، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل به باد ندین.

منبع : tebyan.net

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *