10 فرمان کاربردی برای پیشگیری از سردرد | بیماری

: ۱۰ فرمون کاربردی واسه پیشگیری از سردرد

: 10 فرمون کاربردی واسه پیشگیری از سردرد

سردرد یکی از شایع ترین مشکلات روزمره بشره طوریکه در خیلی از مواقع افراد رو مجبور می کنه تا در اسرع وقت به دکتر مراجعه کنن.

بعضی سردردها اختصاصی تر بوده و با علامت دیگری همراه نیستن. در این سردردها برخلاف تصور خیلی از افراد، مغز عامل ایجاد سردرد نیس، بلکه سردرد از بد عمل کردن عضلات، عروق خونی و اعصاب ناشی می شه؛ مثلا گشاد شدن شریانا و یا انقباض زیادتر از اندازه عضلات می تونه عصبای خاص و حساسی در مغز رو تحریک کنه و در نتیجه سردرد به وجود آورد.

دکتر بهروز نیکنام استاد دانشگاه و متخصص مغز و اعصاب با اشاره به ۱۰ راه حل واسه جلوگیری از بروز سردرد در افراد گفت: رعایت این روش ها می تونه تاحد خیلی از بروز سردرد جلوگیری کنه.

۱- آب بخوریم: نرسیدن آب به بدن یکی از عواملیه که موجب سردردای تکراری می شه. پیشنهاد می شه تا کسائی که دچار سردرد می شه حتما آب بنوشن چون اگه موقع سردرد آب به اندازه لازم بخوریم درد در مدت نیم ساعت کم شده و یا متوقف می شه.

۲-کاهش استرس: یکی از شایع ترین دلیلای سردرد به وجود اومده به وسیله استرسه . واسه رفع این مشکل افراد باید تا حد امکان از تنش و استرس دوری کنن. مثبت اندیشی در کاهش استرس نقش مهمی رو ایفاء می کنه.

۳- ورزش منظم: انجام دست کم روزی نیم ساعت ورزش از نظر تنظیم گردش خون موجب پیشگیری از سر درد می شه .هم اینکه ورزش به صورت منظم باعث آزاد شدن “آندورفین “در بدن شده که این هورمون باعث بهتر شدن اخلاق فرد هم شه.

۴-خواب مناسب: کمتر از ۶ ساعت و بیشتر از ۸ ساعت خواب واسه آدم مضره .کاهش خواب خصوصا خوابای شبونه باعث بروز سردردای همیشگی می شه .

هم اینکه پیشنهاد می شه تا در طول روز افراد نیم ساعت استراحت و خواب کوتاه دارا باشن چون این موضع باعث افزایش کارایی مغز می شه. به کار گیری بالشای مناسب هم خیلی با اهمیته چون اگه در زمان خواب از بالش مناسب استفاده نشه این موضوع باعث سفت شدن عضلات گردن و در آخر موجب سردرد صبحگاهی می شه.

۵-تغذیه مناسب: تغذیه مناسب و مصرف میوه و سبزیجات تازه و غذاهای شامل امگا ۳ مانند روغن زیتون، روغن ذرت و روغن هسته انگور و ماهی نقش مهمی در پیشگیری از سردرد ایفاء می کنه .

۶-مدیریت وقتی خوردن غذا: حتما زمان مشخصی رو واسه خوردن غذا در نظر گرفته و هر روز در همون زمان غذا رو صرف کنین. چون بی برنامه بودن در خوردن غذا خود با عث بروز سردرد می شه. هم اینکه زمان خوردن غذا در وعده شام باید دست کم ۲ ساعت قبل خواب باشه .

۷-عطر درمانی: وجود یه عطر مناسب در نزدیکی مکان استراحت باعث آرامش اعصاب شده و مشکل سردرد رو حل می کنه . این رایحه باید طوری انتخاب شه تا مورد علاقه فرد بوده و بهش احساس خوبی رو القاء کنه.

۸- نبود به کار گیری سیگار و الکل: مصرف دخانیات و یا الکل به دلیل اینکه یه عامل مهم محرک اعصابه باعث به وجود اومدن سردرد می شه.

۹-نبود به کار گیری مواد غذایی محرک: غذاهای محرک اعصاب مانند اودیه ها، نمک، و قند بالا و یا به کار گیری قهوه هر کدوم به دلایل جور واجور باعث تحریک شدت اعصاب و ایجاد سردرد و یا شدید شدن اون می شه.

قهوه به دلیل وجود کافئین باعث عادت به به کار گیری اون شده و در نتیجه ترک اون باعث سردرد می شه.

۱۰-نبود استفاده مدوام از قرصای مسکن: آدمایی که با هر سردردی به صورت سر خود از قرصای مسکن استفاده می کنن زودتر دچار سردرد می شن .

مصرف بیشتر از ۱۰ بار قرص مسکن در طول ماه از نظر اثرات منفی که روی سیستم اعصاب مرکزی و عروقی میذاره به جای اینکه باعث کاهش سردرد شه می تونه شدید شدن کننده و یا عامل اون باشه.

منبع

.

منبع : 7ganj.org

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *