10 فرمان به وقت سالمندی! | سالمندان

هفته نامه سلامت – پرنیان پناهی: بازنشستگی شروع دوره  جدیدی از زندگیه اما تو ذهن بعضی از ما این دوره هم معنی با بیکاری، استراحت و دست از کار کشیدنه. این طرز تفکر اعتماد به نفس فرد بازنشسته رو کم می کنه و باعث می شه انسانی که چند سال با حرفه اش شناخته شده، یهویی هویت خود رو از دست بده و دچار اضطراب و افسردگی شه، در حالی که با برنامه ریزی سنجیده، بازنشستگان می تونن خیلی زود روال عادی زندگی خود رو از سر بگیرن. یکی از راه های مهم واسه رسیدن به زندگی ای برابر میل فرد بازنشسته، روابط خوب و فعالیتای دلخواهه. با 10 فرمون سالمندی این هفته، از کمتری چیزای بازنشستگی تون بیشترین حد استفاده رو ببرین.

1- زود بیدار شید و ورزش کنین:

یکی از عوامل بی حالی و مریضی، خوابیدن طولانی مدته. پس تلاش کنین صبح زود از خواب بیدار شید و ورزش صبحگاهی، به خصوص ورزشای گروهی رو یادتون نره. البته اگه به مریضی خاصی گرفتار هستین حتما قبل از ورزش با دکتر خود در این مورد مشورت کنین. ورزشای گروهی این امکان رو به شما میده تا با افراد جدیدی آشنا شید. روابط بین فردی کمک زیاد به جلوگیری از دچار شدن به اختلالای روان شناختی افسردگی و اضطرابی می کنه.

2- در کارای خونه مشارکت کنین:

تلاش کنین اوقاتی از روز رو که در خونه هستین، خود رو به کاری مشغول کنین مثلا با توافق همسرتون در کارای خونه مشارکت داشته باشین یا خریدها رو بردوش بگیرین.


3- کتاب بخونین و جدول حل کنین:

در اوقات بیکاری کتاب مورد علاقه تون رو بخونین یا جدول حل کنین. فعالیتای ذهنی تا حد خیلی از بروز مریضی فراموشی و زوال عقل جلوگیری می کنه.

4- با بقیه دوستانه برخورد کنین:

رفتار تحکم آمیز رو کنار بذارین. این رفتار ممکنه باعث تنها شدنتون شه. بقیه باید با شما احساس راحتی کنن.

5- قرارهای دسته جمعی بذارین:

عصرها با دوستانتون قرار ملاقات بذارین. این قرارها می تونه در منزلتون، پارک محله یا کافی شاپ باشه. آدما در این دوران شدیدا به قرارهای دسته جمعی نیاز دارن.

6- فرزندان و نوه ها رو به خونه دعوت کنین:

آدما در این دوران کوهی از تجربه هستن و سنجیده عمل میکنن. یه روز در هفته رو به آموزش نوه ها اختصاص بدین. اگه حوصله این کار رو ندارین، فقط واسه خوردن شام فرزندان و نوه هاتون رو دعوت کنین تا دور هم باشین.

7- مهارتی جدید بیاموزید:

بازنشستگی وقتیه که افراد وقت آزاد بیشتری دارن. هرکی با در نظر گرفتن علاقه اش می تونه حرفه ای جدید رو بیاموزد. چه بسا فرصت انجام کارایی که سالای زیاد به دلیل نبود وقت آرزوی انجام اونا رو داشتین، در دوران بازنشستگی جفت و جور شه.

8- مسافرت برید:

اگه تا الان کار می کردین و باید سر ساعت در محل کار حاضر می شدید، دیگه اینجور تعهدی ندارین و راحت می تونین هروقت که خواستین، در هر فصلی از سال، برنامه یه سفر خوب رو تنظیم کنین.

9- مشغله ای دست و پا کنین:

خیلی از افراد زیادتر از اندازه به شغل خود و رابطه با همکاران وابسته ان و بدون این دست اون دست کردن بعد از بازنشستگی، شغل دیگری انتخاب کنن. این کار خیلی خوبه اما باید دقت کنین که باعث خستگی و دلزدگی تون نشه. هم اینکه بازنشستگان می تونن با دوستانشون مرکز کاری جدیدی تاسیس کنن.

10- با یه مشاور مشورت کنین:

اگه نشونه هایی مانند زودرنج شدن، کم خوری و پرخوری، مشکل خواب، گوشه گیری و اضطراب بعد از بازنشستگی سراغتون اومد، شاید نشونه هایی از افسردگی باشه. در این صورت حتما باید با یه مشاور و روان شناس درباره حالتای روانی تون صحبت کنین.

انیمیشن «Up (بالا)» به کارگردانی پیت داکتر در سال 2009 نامزد دریافت 5 اسکار شد که 2 جایزه از 5 جایزه رو در مورد «بهترین انیمیشن» و «بهترین موسیقی» از اون خود کرد. داستان از این قراره که «کارل فردریکسِن» در دوران بازنشستگی هست و از زندگی شهری خسته شده و در آرزوی رویای کودکی اش با پسربچه ای به نام راسل راهی «آبشار بهشت» در آمریکای جنوبی می شه…

جمع آوری سلامت اکاایران

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *