10 ماده غذایی ضد درد | تغذیه سالم

دردهای طولانی به حدی نافذ و شدید هستن که بعضی وقتا از اوقات حتی با به کار گیری داروها و روشای ذهنی-بدنی نمیشه باعث آرامش موقت اونا شد. از هر 5 نفری که مبتلابه درد طولانی هستن معمولا 4 نفر اونا درمانای جایگزینی مانند خوردن مواد غذایی آرامش دهنده درد رو امتحان کردن. حالا خوبیش اینه این افراد تونسته ان با خوردن این غذاها به آرامش درد خود کمک کنن. علاوه بر این، تحقیقات نشون دادن که خوردن مواد غذایی آرامش دهنده درد تا حدودی باعث بهتر شدن درد افراد مبتلابه درد طولانی شده.

زنجبیل: زنجبیل یه گیاه دارویی، خوراکی و ادویه ایه. بیشتر کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنن که واسه آرامش حالت تهوع میشه از این گیاه استفاده کرد. علاوه بر این، در محیط آزمایشگاهی محققان ترکیباتی رو در زنجبیل کشف کردن که می تونن درد حاصل از تورم رو آرامش بدن. در مورد تاثیر زنجبیل روی درد مفصل هم تحقیقاتی انجام گرفته، اما تا الان در هیچ تحقیقی به تاثیر منظم و دائم زنجبیل روی درد مفصل اشاره نشده. این نکته رو باید گفت که جا دادن زنجبیل در رژیم غذایی یا مصرف قرص زنجبیل مشکلات جانبی هم داره، اما این مشکلات بسیار محدود و ناچیزه.

قهوه: بعضی از تحقیقات نشون دادن که حتی مصرف خیلی کم قهوه (مصرف ۱۰۰ میلی گرم قهوه یا خوردن یه فنجون قهوه) می تونه باعث کاهش احساس درد در بین انجام وظایف خسته کننده و دردناک شه. قهوه یکی از عادی ترین منبعای غذایی کافئینه، اما کافئین رو میشه در دیگه اجناس غذایی مانند چای و شکلات هم یافت. با اینکه کافئین باعث آرامش درد طولانی می شه، اما در مورد اندازه مصرف کافئین باید با دکتر خود صحبت کنین.

روغن زیتون: در سالای گذشته محققان به امتیازات ضدالتهابی روغن زیتون علاقه بسیاری نشون دادن، چون آدمایی که رژیم غذایی مدیترانه ای سنتی رو در پیش گرفتن کمتر دچار مشکلات سلامت مربوط به التهاب مانند مریضی دژنراتیو مفصل یا دیابت شدن. واقعا، روغن زیتون فوق بکر شامل ترکیباتی مثل ایبوپروفنه که می تونه به آرامش درد کمک کنه، پس، وقتی که به درد طولانی گرفتار شدین می تونین از روغن زیتون در غذاها و سالادهای خود استفاده کنین.

ماهی سالمون: ماهی سالمون یکی از ماهی هاییه که در نقاط عمیق دریا پیدا میشه و پر از اسیدهای چرب امگا ۳ه. ماهی سالمون ارزش غذایی زیادی داره و نه فقط در کاهش التهاب موثره، بلکه امتیازات سلامت دیگری هم داره. در مورد تاثیر ماهی سالمون در کاهش درد باید گفت که براساس یافته های تحقیقات بالینی ماهی سالمون باعث کاهش التهاب درد مفاصل می شه و می تونه از فرد در مقابل درد حاصل از آرتروز مراقبت کنه.

زردچوبه: کورکومین جزء فعال زردچوبه و یه آنتی اکسیدان قویه. زردچوبه از خواص ضدالتهابی برخورداره و تحقیقات نشون دادن که به کار گیری زردچوبه یه روش محتمل واسه آرامش درد طولانی مریضی آرتریت روماتوئیده. در بازار امروزی زردچوبه رو میشه به شکل کپسول هم یافت. علاوه بر این، افراد گرفتار به درد طولانی می تونن به غذاهای خود زردچوبه رو اضافه کنن.

انگور قرمز: انگور قرمز شامل یه ترکیب شیمیایی به نام رسوراتروله که امتیازات ضدالتهابی داره. در خوراکیایی مثل میوه های توت مانند و بادام زمینی هم میشه این ترکیب شیمیایی رو یافت. تحقیقات انجام گرفته در محیطای آزمایشگاهی نشون دادن که رسوراترول باعث متوقف ساختن سلولایی می شه که در افزایش درد موثر هستن. درنتیجه میشه گفت که این ترکیب شیمیایی واسه مقابله با درد موثره. علاوه بر این، تحقیقات گذشته نشون دادن که با ترکیب کردن رسوراترول و زردچوبه و مصرف این ترکیب میشه توانایی بدن رو در مقابله با التهاب بالا برد، پس، پیشنهاد می شه که در رژیم غذایی خود غذاهای شامل رسوراترول رو بذارین.

آویشن: آویشن گیاهیه که برگای کوچیک و خوشبویی داره و از اون میشه به عنوان طعم دهنده در خیلی از غذاها استفاده کرد. تحقیقات نشون میده که ترکیبات موجود در آویشن می تونن احتمال درد رو کم کنن، هرچند محققان این تحقیقات نمی دونن که این گیاه چیجوری باعث آرامش درد می شه. در تحقیقاتی که روی موشای آزمایشگاهی انجام گرفته محققان فهمیدن که آویشن به عنوان یه داروی ضدالتهابی واسه موشای دارای درد طولانی عمل کرده. با اینکه در مورد تاثیر آویشن روی درد طولانی بازم تحقیقاتی داره انجام میشه، اما به افراد مبتلابه درد طولانی پیشنهاد می شه که از آویشن به عنوان طعم دهنده در خورشتا، سسا و دیگه غذاهای خود استفاده کنن.

نعناع: اسانس موجود در گیاه نعناع یا چای نعنا می تونه به عنوان یه داروی ضدنفخ و داروی شل کننده عضلات بکنه. به عبارت دیگه، با خوردن نعناع میشه درد حاصل از نفخ و هم اینکه درد حاصل از گرفتگی عضلات رو آرامش داد.

 گیلاس ترش: تحقیقات نشون داده که خوردن گیلاس ترش می تونه در درمان نقرس به درد بخور باشه. مریضی نقرس یه شکل دردناک از مریضی آرتروز است که مفصلای فرد مبتلابه اون ورم می کنن و قرمز می شن و دلیل این التهاب و قرمز شدن افزایش کم کم اوریک اسید در خونه. علاوه بر این، خوردن گیلاس ترش واسه ورزشکارها خوبه. در یکی از تحقیقات انجام گرفته محققان به این نتیجه رسیدن که خوردن عصاره گیلاس ترش باعث آرامش درد عضله ورزشکاران می شه.

پرتقال: همونجوریکه می دونین پرتقال پر از ویتامین C هستش. علاوه بر این، پرتقالا شامل آنتی اکسیدانی به نام بتاکریپتوزانتین هستن که براساس یافته های تحقیقاتی باعث کاهش خطر دچار شدن به مریضیای التهابی مانند آرتریت روماتوئید می شه، پس، خوردن پرتقال در نبود دچار شدن به مریضیای التهابی و آرامش درد به وجود اومده به وسیله اونا موثره.

 

.

منبع : ooma.ir

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *