10 ماده خوراکی که به مغز آسیب می رساند! | تغذیه سالم

در دنیای امروز، ما همیشه با تصاویر و تبلیغات بازرگانی غذاهای خوش مزه، وسوسه کننده، و ناسالم بمباران میشیم.

به نظر می رسه جامعه ما بیشتر از قبل برروی تامی نیازا متمرکز شده حتی اگه به قیمت اضافه وزن، فقر مواد مغذی، و جمعیتی کسل تموم شه. خیلی از ما ساعتای طولانی کار می کنیم، و وقتی که به خونه برمی گردیم حوصله نداریم غذاهای سالم بپزیم. ما چیزی سریع، ساده، و آماده دسترس می خوایم که معمولا به معنی غذای فوری و غذاهای بسته بندیه.

وقتی وارد فروشگاهی میشین که به جای مواد غذایی سالم، مغذی، و مقوی پر از مواد غذایی سمی، پر از مواد شیمیایی، و بدون مواد مغذیه، حفظ یه رژیم غذایی می تونه به طور کامل غیرممکن به نظر برسه. با این حال، با اینکه خوردن بعضی چیزها در حد میونه روی به سلامتی شما آسیبی نمی زنه، مصرف اونا دائم می تونه باعث ایجاد بیماریای جدی و حتی کشنده شه. واسه برخورداری از بیش ترین اندازه سلامتی باید از مواد غذایی زیر به هر قیمتی دوری کنین یا دست کم اونا رو به اندازه خیلی کم استفاده کنین.

اینا مواد غذایی هستن که به مغز شما آسیب میزنن:

۱. ماهی تن

در پژوهشی که اوایل امسال انجام شد، محققان دانشگاه میشیگان گزارش دادن سطح جیوه در ماهی تن زرد باله از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ هرساله تقریبا ۴ درصد زیاد شده. تماس همیشگی با جیوه می تونه آسیبای جدی و بعضی وقتا جبران ناپذیری به سیستم مغزی و عصبی وارد کنه. دریاهای ما با ترکیب خطرناکی از آلایندای محیط زیستی آلوده شدن که زندگی دریایی مجبور به جذب اونا هستش. امروزه وقتی غذای دریایی می خوریم قسمت بزرگی از اون شامل فلزات سمی سنگینیه که بدن ما اونا رو خیلی راحت هضم نمی کنه یا به شکلی مناسب جذب نمی شن.

تحلیل انجام شده به وسیله کارشناسان مجله کنسیومر ریپورتز نشون میده یه زن ۶۳ کیلویی با مصرف تنها ۱۲ گرم ماهی تن در هفته می تونه از حد مجاز تماس با جیوه بگذره. یه بچه ۲۰ کیلویی که بیشتر از یه سوم یه قوطی کنسرو ماهی تن رو در هفته، یا همین اندازه رو تو یه ساندویچ ماهی تن میخوره، ممکنه بخاطر تماس همیشگی با جیوه دچار آسیب مغزی دائمی شه.

اگه می خواین ماهی تن بخورین به جای کنسرو ماهی تن آلباکور به دنبال ماهی تن سبک باشین چون این نوع شامل اندازه جیوه کم تریه. با این حال بهتره در صورت امکان غذای دریایی رو به کلی کنار بذارین یا میگو، صدف، ساردین، یا ماهی سالمون آلاسکایی و وحشی رو جانشین کنین که همه اندازه جیوه پایینی دارن.

۲. روغنای نیمه هیدروژنه

اگه روی یه برچسب عبارت روغن هیدروژنه رو دیدید لطفا به خودتون لطفی بکنین و اونو سر جاش در قفسه برگردونین. روغنای هیدروژنه هیچ جایی در بدن آدم ندارن، و حتی بعضی تحقیقات نشون داده این روغنا به دلیل وجود نیکل به کار رفته در روند هیدروژنه کردن، خراشایی روی دیوارای داخلی عروق به جای می ذارن. بله درسته؛ روغنای نیمه هیدروژنه شامل یه جور کاتالیزور واسه تسریع روند گرما دادن روغن هستن و در این روند از نیکل، پلاتین، یا حتی آلومینیوم استفاده می شه. محققان فلزات سنگینی مانند اینا رو به فراموشی و بقیه مشکلات ذهنی ربط داده ان، پس باید از هرچیزی شامل روغنای نیمه هیدروژنه دوری شه.

روغن هیدروژنه تنها یه مولکول با پلاستیک فاصله داره،پس به عوارضی فکر کنین که با مصرف این ترکیب سمی ساخته بشر ممکنه تجربه کنین.

۳. قند

البته. قند طبیعی موجود در میوه ها و مواد نشاسته ای به طور کامل واسه مصرف مناسبه، اما وقتی که این قند استخراج و به غذاهای فرآوری شده اضافه شه تبدیل به مشکل می شه. مخصوصا قند تصویه شده هیچ ارزش غذایی نداره پس درآخر چیزی جز کالری الکی نیس. قند تصویه شده در پژوهشای جورواجور به افزایش اضطراب، افسردگی، و اعتیاد، و کاهش یادگیری و حافظه رابطه داده شده.

۴. فروکتوز

فروکتوزی که به صورت طبیعی در میوه ها هست هیچ خطری واسه سلامتی شما نداره؛ فقط در صورتی مسئله ساز می شه که اونو در حالت عجیب اش استفاده کنین، مانند اون چیزی که در غذاهای کنسروی یا بسته بندی شده وجود داره. مصرف زیادتر از اندازه فروکتوز فرآوری شده می تونه دلیل مقاومت به انسولین، چاقی، دیابت، کبد چرب، فشار خون بالا، و بسیاری بیماریای دیگه شه. براساس پژوهشی که در ۲۰۱۱ روی تاثیر گلوکوز و فروکتوز بر مغز انجام شده،فروکتوز می تونه باعث توقف فعالیت عصبی تا ۲۰ دقیقه شه.

۵. چربیای اشباع شده

بیشتر آدما می دونن که یه رژیم پر از چربیای اشباع شده می تونه باعث انسداد رگای خونی شه و در بیماریای قلبی و سکته نقش داره، اما می دونستین یه رژیم پر از چربیای اشباع شده می تونه به کارکرد شناختی هم آسیب بزنه؟ پژوهشی منتشر شده در نشریه نوروسایکوفارماکولوژی فهمیده مصرف مقادیر خیلی از چربیای اشباع شده می تونه به کاهش کارکرد شناختی و هم کند شدن سیستم جایزه دوپامین منجر شه، در نتیجه وابستگی و اعتیاد به غذاهای ناسالم رو زیاد می کنه.

استفنی فولتن استاد گروه تغذیه دانشگاه مونترال میگه ” تحقیق ما نشون میده جدا از چاقی و اضافه وزن، خوردن مواد غذایی با چربی بالا می تونه باعث مشکل در کارکرد مدارهای مغزی شه که شدیدا در مشکلات روحی، اعتیاد به مواد مخدر، و پرخوری بروز پیدا میکنه ـاین وضعیت و آسیبا روی انگیزه و روحیه موثر هستن. “

۶. غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده فهرست طویلی از مواد شیمیایی دارن که بعضی از اونا به مشکلات رفتاری و ذهنی رابطه داده شدن. علاوه بر خطر ات ترکیبات اونا، پژوهشی که سال ۲۰۱۲ در نشریه کلینیکال اینوستیگیشن منتشر شد، دریافت مصرف یه رژیم پر از غذاهای فرآوری شده چرب می تونه حتی به آسیب هیپوتالاموس برسه، یه تیکه از مغز که اندازه گرسنگی و تشنگی رو تنظیم می کنه.

۷. غذاهای فوری

تحقیقات بیشتر و بیش تری درمورد اثرات مضر غذاهای فوری روی بدن منتشر شده، و این که غذاهای فوری بتونن خیلی مضر باشن جای تعجب نداره. تقریبا تموم مواد مغذی این ” غذاها “ گرفته شده و شدیدا از حالت طبیعی خود تغییر پیدا کردن. راه بهتر توصیف شون اینه که به اونا ” غذاهای شبه ماده “ بگیم، چون این ابتکارات آشپزی واقعا اصلا مثل غذا نیستن. غذاهای فوری بدون خیلی از ویتامینا و مواد معدنی از جمله آهن هستن؛ فقر آهن در علم آموزانی که همیشه غذای فوری می خورن ممکنه به نمرات پایین تر در امتحانات منجر شه.

۸. ذرت نیمه آماده مایکروویوی

این یکی دیگه از مواد غذاییه که شدیدا فرآوری شده، و به خاطر روشی که آماده می شه حتی آسیبای بیش تری بوجود میاره. این نوع ذرت بو داده نیمه آماده نه فقط شامل مود شیمیایی سمی و افزودنیا است بلکه بو دادن اون تو یه مایکروویو تموم مواد مغذی باقی مونده رو از اون میگیره، که باعث افزایش گلبولای سفید خون شده و مواد سرطان زا می سازه. هم اینکه پرتوهای رادیو اکتیو تولید شده در مایکروویو می تونه به بسیاری مشکلات سلامتی ذهنی منجر شه.

۹. شیرینی و چیپس

شیرینی و چیپس، شکل دیگری از غذاهای پالایش، و فرآوری شده هستن که ارزش غذایی خیلی کم تری دارن، اما کالریای غیرضروری رو اضافه می کنن. اگه میان وعده می خواین، میوه و سبزیجات تازه رو جانشین اونا کنین تا از تموم مواد شیمیایی و قند اضافه موجود در این غذاهای شدیدا اعتیادآور دوری کنین.

۱۰. شربت ذرت

براساس یه مطالعه منتشر شده در نشریه امریکن مدیکال آسوشیشن، مصرف نوشیدنیا یا غذاهای شامل شریت ذرت با فروکتوز بالا بخشی از مغز رو دچار مشکل می کنه که به ما میگه چه موقع سیر هستیم، و به خوردن یا آشامیدن کالریای اضافه منجر می شه. ثابت شده مصرف فروکتوز آزاد ( نه در میوه) به اندازه مواد مخدر اعتیادآوره، یعنی بازاریابان مواد غذایی همه جا از این موضوع باخبر بوده و از اون واسه سو به کار گیری ما استفاده میکردن.

.

منبع :

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *