10 فرمان تب‌بر | تغذیه سالم

10 فرمون تب بر

دچار شدن به مریضیای عفونی و تب به وجود اومده به وسیله اون، بهار و زمستون نمی شناسه؛ یعنی اگه قرار باشه مریضی به سراغمون بیاد، میاد و ما می مونیم و این سۆال که چیجوری می تونیم حالمون رو به روز اولش برگردانیم…

 

تب یکی از آشکارترین نشونه های دچار شدن به بعضی از مریضی هاست و معمولاً درمان ساده ای هم داره. اما از درمانای طبی که بگذریم، کارشناسان تغذیه هم پیشنهادایی واسه کاهش تب دارن؛ اینکه زمان دچار شدن به تب چه بخوریم و چه نخوریم تا زودتر خوب شیم، مطلبیه که در ادامه به اون پرداخته و 10 مورد از مهم ترین پیشنهاد هاش رو براتون برشمرده ایم.

 

1. آب و آب میوه بخورین

کم شدن اندازه آب بدن یکی از بزرگ ترین مشکلاتیه که واسه یه مریض تب دار اتفاق میفته. این کم آب شدن بدن می تونه با احساس خستگی، بی حسی و نبود تمرکز همراه باشه. به خاطر همین کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنن اگه تب دارین، واسه جبران کم آبی بدنتون تا می تونین، آب و آب میوه بخورین. مصرف آب میوه های تازه، طبیعی و خنک به دریافت سطح مناسبی از شکلای جور واجور ویتامین ها و املاح در بدن کمک می کنه و تعادل آب و الکترولیتا رو برمیگردونه. شما می تونین با مصرف شکلای جور واجور میوه های رسیده، تازه و خنک هم تا حد قابل قبولی تب رو پایین بیارین.

 

2. غذاهای پخته بخورین

بهتره افراد مریضی که تب دارن، از مصرف غذاهای خام و نونای سفید دوری کنن و به جای اون غذاهای به طور کامل پخته و غلات سبوس دار رو در برنامه غذایی شون جا بدن. کلا هضم غذاهای پخته یا غلات سبوس دار واسه بدن ساده تر از هضم خوراکیای خام و غلات تصفیه شده. دیرهضم بودن خوراکیای خام و فشاری که اونا بر دستگاه گوارش وارد می کنن، می تونه وضعیت یه مریض گرفتار به تب رو بدتر کنه پس افراد گرفتار به تب باید تا بهبود کامل، سبزیای بخارپز و میوه هایی که کمی گرما دیده ان و رسیده تر هستن، بخورند.

 

3. خوراکیای ملین بخورین

 

4. به ویتامین E احترام بذارین

محققان آمریکایی فهمیدن مصرف خوراکی های شامل ویتامین E می تونه تا حد قابل توجه ای باعث کاهش تب، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سریع تر مریضی شه. به خاطر همین بهتره در دوران مریضی، مقداری از خوراکیای شامل این ریزمغذیای به درد بخور رو هم در برنامه غذایی تون بذارین. از مهم ترین منابع ویتامین E میشه بادام، روغن ذرت، فندق، کره بادام زمینی، ماهی سالمون و تخمه آفتابگردان رو نام برد.

دچار شدن به یبوست وقتی که مریضی همراه با تب رو میگذرونین،

می تونه باعث شدید شدن تب و مشکلاتتون شه. به خاطر همین بهتره حتماً

سوپ مرغ رو با آلو یا میوه های ملین مانند کیوی و انجیر استفاده کنین تا دچار

یبوست و دردسرهای بیشتر نشید

5. ویتامین C رو جدی بگیرین

کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن به دنبال دچار شدن به مریضی عفونی و تب کردن بعد اون، جزو شایع ترین مشکلاتیه که بدن دچار اون می شه پس هرچقدر بیشتر، بهتر و سریع تر سیستم دفاعی بدنتون رو در برابر عوامل مریض کننده تقویت کنین، زودتر از شر مریضی خلاص میشین. مصرف حجم مناسبی از خوراکیای شامل ویتامین C می تونه اثر زیادی در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و بهبود مریضی داشته باشه. از مهم ترین منابع این ویتامین میشه به شکلای جور واجور مرکبات، پیاز، شکلای جور واجور فلفل دلمه ای در رنگای جور واجور، کلم بروکلی، گریپ فروت، طالبی، کلم، کیوی، توت فرنگی و گوجه فرنگی اشاره کرد.

 

6. بتاکاروتن رو یادتون نره

بتاکاروتن هم یکی از ریزمغذی هاییه که می تونه در کاهش تب به ما کمک کنه. زردآلو، مارچوبه، جگر مشکی، کلم بروکلی، طالبی، هویج، ذرت، انبه، گوجه فرنگی، گریپ فروت صورتی، هندوانه و هلو هم از بهترین منابع غذایی شامل بتاکاروتن و بقیه کاروتنوئیدها هستن.

7. روی تون کم نشه!

زینک یا همون روی، ماده معدنی ایه که تأثیری حیاتی واسه مقاومت در برابر عوامل عفونی و بازسازی بافتای آسیب دیده در بدن داره. مصرف متعادل خوراکیای شامل روی هم می تونه باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و کاهش شدت علائم سرماخوردگی و اندازه تب بشه. پس پیشنهاد می شه اگه تب داشتین، به مریضیای عفونی گرفتار شدید یا سرماخوردگی به سراغتون اومد، حتماً خوراکیای پر از روی مانند تخم مرغ، گوشت قرمز، مغزهای خام، غذاهای دریایی و غلات سبوس دار استفاده کنین.

 

8. وقتی تب می کنیم، دمای بالای بدن باعث افزایش تعریق و تبخیر آب بیشتری از اون می شه. به خاطر همین باید تلاش کنیم تا حد امکان به حفظ اندازه مناسبی از آب در بدنمون کمک کنیم. یکی از راه های پیشگیری از کم آب شدن زیادتر از اندازه بدن، مصرف نکردن خوراکیای مدریه که حجم ادرار رو زیاد می کنن و اندازه آب دفع شده از بدن رو هم بالا می برن پس بهتره در زمونه ای که تب دارین، دور مصرف شکلای جور واجور نوشیدنیای شامل کافئین مانند چای، قهوه یا نسکافه رو خط بکشین.

 

9. شکر نخورین

اگه تب دارین، شکر و خوراکیای شیرینی مانند نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی شامل شکر، عسل و قند مصرف نکنین. همونجوریکه می دونین، گلبولای سفید به عنوان بزرگ ترین مدافعان بدن در برابر عوامل مریض کننده باید قدرت برخورد مناسب واسه نابود کردن دشمن خارجی که همون عفونتا، ویروسا و میکروبا هستن، داشته باشن. مصرف شکر و خوراکیای شیرین، قدرت مقابله گلبولای سفید خون رو کم می کنه و باعث می شه با سرعت مناسبی موفق به نابود کردن عوامل مریض کننده نشن.

 

10. دور این خوراکیا خط بکشین

اگه تب دارین، دور این خوراکیا رو خط بکشین: شیر غیر پاستوریزه یا لبنیات باز و فله ای، میوه های با پوست، سبزیای خام، غذاهای سرخ کردنی، چرب و پر از کلسترول که هضمشون واسه دستگاه گوارش سخته، نوشیدنیای گازدار و مدر مانند ماءالشعیر، آدامسای ترک سیگار که شامل مقداری کافئین و مدر هستن و همین طور تنقلات شوری مانند چیپس و پفک.


منبع : tebyan.net

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *